Με την προσφορά δώρων εκφράζουμε
τα συναισθήματά μας και -έμμεσα- την προσωπικότητά μας. Για την επιλογή ενός
δώρου, πολλές φορές, λαμβάνουμε υπ’ όψιν την ηλικία του παραλήπτη, την
ιδιαίτερη σχέση που μας συνδέει μαζί του - αν δηλαδή είναι οι γονείς μας, τα
παιδιά μας, οι φίλοι μας, ο σύντροφός μας - καθώς και τα ενδιαφέροντά του.
Γιατί προσφέρουμε δώρα:
♦ Για να επιβραβεύσουμε κάποιον
(π.χ. επιτυχία στις εξετάσεις, ανάπτυξη φιλανθρωπικής δράσης και άλλες
αξιέπαινες πράξεις).
♦ Για να εκφράσουμε τα
συναισθήματά μας (κυρίως την αγάπη μας ή ακόμη και τη συγγνώμη μας).
♦ Από "υποχρέωση" ή επειδή το "απαιτούν"
οι περιστάσεις (π.χ. γιορτές).
♦ Προς εντυπωσιασμό ή επίδειξη οικονομικής "δύναμης".
♦ Από τύψεις, "ενοχές"
ή για να "καλύψουμε" τα λάθη μας (π.χ. λόγω των έντονων ρυθμών ζωής
και της διαρκούς απουσίας μας από το σπίτι, χρησιμοποιούμε το δώρο ως υποκατάστατο
της φυσικής μας παρουσίας).
♦ Για να "πετύχουμε" κάποιον έμμεσο ή απώτερο
σκοπό.
Όταν δεχόμαστε ή προσφέρουμε ένα δώρο το πρώτο
μας συναίσθημα είναι η χαρά. Ορισμένες φορές, βέβαια, η αποδοχή συνδέεται και
με ένα έντονο αίσθημα καχυποψίας για τις προθέσεις του δωρητή. Πάντα, στο πίσω
μέρος του μυαλού του παραλήπτη υπάρχει η σκέψη: «Μήπως θέλει "κάτι"
από εμένα; Μήπως περιμένει κάποιο αντάλλαγμα;» Σ’ έναν κόσμο που όλα πωλούνται κι
αγοράζονται και τίποτα δεν παρέχεται δωρεάν, η ιδέα του δώρου είναι -συχνά- έννοια
παρεξηγήσιμη. Σε γενικές γραμμές, πάντως, τα δώρα πρέπει να τα προσφέρουμε απλόχερα,
χωρίς να περιμένουμε ανταλλάγματα. Διαφορετικά, είναι δώρον… άδωρον.
Κατηγορίες δώρων:
● Δώρα «τσέπης»: Πρόκειται για
πολύ ακριβά δώρα που συνήθως γίνονται για λόγους εντυπωσιασμού. Ίσως -έμμεσα- ο
δωρητής "κάτι" θέλει να "πετύχει" από τον παραλήπτη. Ας μη
ξεχνάμε ότι τα υλικά αγαθά κρύβουν μια "μαγεία" αλλά ταυτόχρονα και
μια "παγίδα".
● Δώρα «καρδιάς»: Το χρηματικό
ποσό που καταβάλλεται για τέτοιου είδους δώρα είναι ελάχιστο έως ανύπαρκτο. Ένα
λουλούδι, ένα χειροποίητο αντικείμενο, μια καλή κουβέντα, η αφιέρωση χρόνου, η ηθική
και συναισθηματική στήριξη σε μια δύσκολη στιγμή έχουν ανυπολόγιστη αξία.
Η εμπορευματοποίηση αποτελεί
κυρίαρχο στοιχείο της εποχής μας. Παρά το γεγονός αυτό, η αξία των δώρων δε θα
πρέπει να κρίνεται με βάση το καταβληθέν χρηματικό ποσό, αλλά με γνώμονα το
συναίσθημα που τα συνοδεύει. Εξάλλου, τα πιο πολύτιμα πράγματα στη ζωή είναι
αυτά που δεν αγοράζονται!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου